جوان آنلاین: مردم ایران به خصوص زنان ایرانی آزمونهای زیادی را پشت سر گذاشته و در بزنگاههای سخت تاریخ همیشه خوش درخشیدهاند. همچنانکه در نهضت مشروطه و قیام توتون و تنباکو شاهد نقشآفرینی قهرمانانه این زنان بودیم و این جریان همچنان زنده و پاینده به مبارزه با پهلویها تا پیروزی انقلاب رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم همان زنانی که در صف اول انقلابیون بودند و به تعبیر امام امت پیروزی انقلاب بدون نقشآفرینی و حضور زنان ممکن نبود، این بار با به صدا درآمدن اولین شلیک رگبارهای جنگ تحمیلی بعثیها علیه کشورمان نمایی دیگر از ایثار را به تصویر کشیدند و به نمایش گذاشتند. نسلهای بعدی این زنان پرصلابت هم به عنوان همسران، مادران و خواهران شهدای مدافع حرم خوش درخشیدند، همچنانکه همواره در صف اول حضور رویدادهای اجتماعی و سیاسی مرتبط با کشورمان حضور داشتند تا میهنپرستیشان را اثبات کنند، اما شاید جنگ تحمیلی ۱۲روزه و حمله ددمنشانه اسرائیل به کشورمان را بتوان مهمترین آزمونی دانست که مردم کشورمان و به طور ویژه زنان و دختران این سرزمین از سر گذراندند و چه پیروزمندانه و سربلند از این آزمون بیرون آمدند. زنان و به خصوص دختران جوان دهه هشتادی و هفتادی که شاید رفتار، ظاهر و حتی ادبیاتشان کمی متفاوت، اما ولایتپذیری و وطنپرستیشان درست مانند مادران و مادربزرگهایشان بود و شاید حتی کمی استوارتر از آنها چراکه نسلهای قبلی ما تا این اندازه در تندباد شبهات و اطلاعات غلط و اغواکننده پوشیده شده با ظواهر زیبا و دلفریب همراه نبودند و بیتردید مسیر حق از باطل و درست از غلط تا این اندازه به هم آمیخته نشده بود، اما حمله ۱۲روزه اسرائیل به کشورمان نشان داد نسلهای تازهنفس این مملکت پا جای پای پدران و مادرانشان گذاشتهاند و میهنپرستیشان را با چاشنی آگاهی درآمیختهاند تا دشمنان این خاک را بیش از پیش ناامید کنند.
بازخوانی یک رشادت تاریخی
۲۱ تیرماه که در تقویم کشورمان به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده یادآور یکی دیگر از مصادیق رشادت و ایستادگی مردم کشورمان در برابر ظلم و ستم و زورگویی است.
ماجرا از نخستین گامها در راستای گلوبالیزاسیون و سیاستهای جهانیسازی و تغییر سبک زندگی به سمت و سوی سبک زندگی غربی برای دسترسپذیرترشدن کشور جهت استعمار حکایت داشت، البته که اولین قدمها در این مسیر در دوران قاجار و با فرنگ رفتن ناصرالدین شاه و برخی دیگر از شاهان قجری آغاز شد، اما اوج این ماجرا با نشاندن رضاخان در مسند شاهی ایران طراحی و اجرا شد. این بار هم یک سفر بهانه شد تا رضا شاه تصمیم بگیرد سبک زندگی مردم ایران را به سمت و سوی فرنگیها تغییر دهد و این کار را از تغییر لباس آقایان و حجاب خانمها شروع کرد.
پس از سفر ۴۰روزه رضا شاه به ترکیه، او هم تصمیم گرفت به تقلید از سیاستهای آتاتورک، ایران را به سمت و سوی غربیشدن پیش ببرد؛ رویکردی که البته از سوی برخی از فرنگرفتهها هم تأیید و حتی تنها راه علاج برای نجات مملکت عنوان میشد. نخستین گام در این ماجرا هم کشف حجاب زنان و لباس متحدالشکل کلاه فرنگی برای مردان بود. رضاخان در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۱۴، اعلام کشف حجاب اجباری و در این خصوص پافشاری کرد.
مقابله جانانه زنان ایرانی در برابر کشف حجاب.
اما کشف حجاب برای زنانی که در تمام تاریخ متمدن خودشان پوشش را به عنوان بخشی از فرهنگ و نمادی از احترام و اعتبار میدانستند امری غیرممکن و نشدنی بود، به همین خاطر هم مردم در برابر کشف حجاب ایستادند و زنان کشورمان تحت هیچ عنوان زیر بار چنین خواستهای نرفتند، اما چرا کشف حجاب به عنوان نخستین گام برای غربیسازی کشورمان انتخاب شد.
به تعبیر امام خمینی (ره) «آنان، چون میدیدند که زنان در نهضت مشروطه و پس از آن، نقش برجستهای داشتهاند و آنها هستند که میتوانند حتی مردان را به میدان مبارزه بکشند، نخست به سراغ زنان ما آمدند». فرمان کشف حجاب، اما موجی از اعتراضات مردم و علما را در پی داشت.
بر این اساس آیتالله حاجآقا حسین قمی به حال اعتراض از مشهد به تهران آمد و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم منزل کرد. مردم به محض آگاهی از ورود ایشان، از محلات مختلف تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم شتافتند. اجتماع مردم رضاخان را هراسان کرد و دستور داد از ورود مردم به حرم جلوگیری کنند و آنجا را به محاصره خود درآورند. خبر محاصره جایگاه آیتالله قمی به مشهد رسید و مردم اجتماع عظیمی در صحن نو حضرت رضا (ع) برپا کردند که بلافاصله دستور رسید مردم را در صحن به گلوله ببندند. پس از این واقعه، بهلول، واعظ معروف خراسان، از مردم داغدار خواست در مسجد گوهرشاد جمع شوند. چون خبر این اجتماع بزرگ در شب یکشنبه ۲۱تیرماه ۱۳۱۴ به رضاخان رسید، به مأموران خود دستور داد به هیچ کس رحم نکنند و مردم را با آتش مسلسل متفرق کنند. مأموران به روی اجتماع عظیم مردم در مسجد گوهرشاد در حالی که به دعا و مناجات مشغول بودند، آتش گشودند و بیرحمانه پیکر شهدا و حتی مجروحان را در کامیونها ریختند به بیرون شهر بردند و دستهدسته در خندقی دفن کردند.
عمق جنایت رضاخانی به حدی بود که بر اساس مشاهدات یکی از حاضران، تعداد کامیونهایی که مجروحان و کشتهشدگان قیام مسجد گوهرشاد را خارج میکردند، ۵۶ کامیون ذکر شده است که در محله خشت مالها و باغ خونی مشهد در گودالی ریخته شدند، در حالی که بعضی از آنها هنوز زنده بودند.
دستاوردهای قیام گوهرشاد
قیام مسجد گوهرشاد، اما دستاوردهای مهمی داشت. اول از همه اینکه مشروعیت رژیم پهلوی را زیر سؤال برد و این حادثه به مردم ایران ثابت کرد مدرنیته مورد نظر غرب و ترقی غربی، هرگز با اعتقادات و دیانت آنها سر سازگاری ندارد و نیز موجب تقویت پایگاه روحانیت شیعی به عنوان تنها نهاد متولی دیانت مردم شد.
قیام مسجد گوهرشاد، اگرچه به ظاهر شکست خورد، ولی افقهای جدیدی از مبارزه دینی تحت نظارت مرجعیت شیعی را برای مردم ایران گشود.
دستاورد اصلی قیام مسجد گوهرشاد، نشان دادن ماهیت اصلی تمدن و رفاه غربی به جامعه ایرانی بود. با این قیام و کشتار وحشیانه رضاخان در آستان مبارک رضوی، ثابت شد نسخه تجویزی روشنفکران برای مدرنشدن جامعه ایران، نه تنها به مقدسترین اعتقادات آنها، بلکه به جان آنها هم رحم نمیکند. این دستاورد بعدها خود را در قالب انقلاب اسلامی و حضور پرشور زنان باحجاب در تظاهرات برضد رژیم شاهنشاهی به خوبی نشان داد.
نماد یک تمدن چند هزارساله
با بازخوانی تاریخ سرزمینمان از لوحها، سنگنبشتههای دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی تا همین واقعه قیام مسجد گوهرشاد میتوان دریافت حجاب و عفاف همواره برای زنان ایرانی مسئلهای مهم و اولویت بوده است تا جایی که برای حفظ باورهایشان در این باره حاضر بودند فداکاری کنند و حتی جانشان را در این مسیر بگذارند چراکه حجاب برای زن ایرانی فقط تبعیت از یک دستور دینی نیست بلکه نمادی از ارزشها و باورهای یک تمدن چندهزار ساله است. حجاب و عفاف برای زن ایرانی نمادی از حضور اجتماعی او در دورانی است که در دنیای غرب زن را هیچ میانگاشتند و حتی حق مالکیت بر اموال خودش را نداشت، اما زن ایرانی در تاریخ چندهزار ساله این کشور حضور اجتماعی داشت و حجابش ابزاری برای حفظ آرامش و امنیتش در این حضور بود، بنابراین حتی اگر در جامعه امروز زنان و دختران ما در تندباد القائات رسانههای غربی و در اوج تبلیغات مجازی و حقیقی برای عادیسازی بیحجابی قرار دارند و بعضاً در این زمینه سست شدهاند، همه اینها محصول نقشههایی است که برای زن ایرانی کشیدهاند تا او را از کنشگری و اثرگذاریاش دور کنند و در مسابقههای بیهوه و سطح پایینی همچون جراحیهای زیبایی و رکوردداری مصرف لوازم آرایشی و در نهایت اضطراب و احساس ناامنی روانی قرار دهند، بنابراین همچنانکه رهبر فرزانه انقلاب تأکید دارند مسئله حجاب چالش ما نیست بلکه یک چالش تحمیلی است.
چالشی تحمیلی
حضرت آیتالله خامنهای میفرمایند: «مسئله حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده، این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما، در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت... بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم... از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلم شرعی است... این چیزی است که از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیدند، متعبدند، بانوان ما متعبدند، باید رعایت کنند این را، حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است، قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد، رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.» ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
همچنانکه طبق تأکید رهبری برداشتن حجاب اول کار است، هدف دشمن این است که فضا را به تدریج به شرایط قبل از انقلاب برگردانند. با تمام اینها، اما بازخوانی فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص مسئله حجاب میتواند گویای آن باشد که شاید هیچ مسئولی به اندازه ایشان مشفقانه و پدرانه نسبت به بدحجابان موضعگیری نداشته و همواره از وطندوستی و باورهای این گروه از زنان و دختران در جامعه دفاع کردهاند.
بازخوانی نگاه رهبری در مواجهه با بدحجابها
نکته مهم، اما در این موضوع آن است که در مواجهه با افرادی که دچار سهلانگاریهایی در مسئله حجاب هستند، باید با رویکرد و نگاه درستی وارد شد: «بنده اطمینان دارم که بانوان کشورمان، حتی کسانی که یک مقداری هم در زمینه حجاب سهلانگاریهایی دارند، اینها دلبسته اسلامند، دلبسته نظامند، بارها هم این را ما گفتهایم. به این چشم بایستی به زنهای ما نگاه کرد.» ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
به تعبیر رهبری حتی بسیاری از خانمهایی که دچار این حرام شرعی و سیاسی میشوند نیز دارای دلبستگیهای دینی هستند: «خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند، من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها]توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن، دنبال این قضیه هستند.» ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
به همین خاطر هم «آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متهم کرد به بیدینی و ضدانقلابی... بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، اما این موجب نمیشود که ما این [افراد]را از حوزه دین و انقلاب و ... خارج بکنیم و خارج بدانیم.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
«خیلی از این کسانی که حجاب کاملی هم ندارند، جزو هواداران جدی نظام جمهوری اسلامی هستند، شما میبینید در مراسم مذهبی، در مراسم انقلابی، اینها شرکت میکنند.» ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
و نشانه این نکته مهم هم رفتار بانوان ایرانی در مقابل نقشه فتنهانگیز دشمنان است که حتی «دیدید دیگر، علیه حجاب خیلی کار شد، چه کسی ایستادگی کرد در مقابل این تلاشها و فراخوانها؟ خود زنها، زنها ایستادگی کردند. آنها [دشمنان]امیدشان به همین زنهایی بود که شما به آنها میگویید بدحجاب، امیدشان به اینها بود. اینها امیدشان این بود که همینهایی که حجاب نیمهکاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، [ولی]نکردند، یعنی زدند تو دهن آن تبلیغکننده و فراخوانفرستنده.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
راهبرد دشمن برای اختلافافکنی
باید کاملاً توجه کرد که راهبرد دشمن اختلافافکنی و ایجاد گسلهای مختلف در ایران اسلامی است: «هدف دشمن به زانو درآوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است... راهبرد چیست؟ ایجاد اختلاف، ایجاد بیاعتمادی... اختلافات را نباید تبدیل کرد به گسل. یک وقت [بحث]«زن» را مطرح میکنند... برای اینکه اختلاف ایجاد کنند، راهبرد دشمن ایجاد اختلاف است، البته تاکتیکها مختلف است، هر زمانی با یک تاکتیک، عمده تاکتیک هم دروغپردازی و شایعهسازی است، این کارها را میکنند برای اینکه بتوانند اختلاف ایجاد کنند.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
امروز در رأس نقشههای دشمنان ایران اسلامی حربههای تبلیغات و جنگ رسانهای و روانی است: «دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است، به قول خودشان پروپاگانداست.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
و قطعاً آنها به دنبال این بوده و هستند که در موضوع زنان و حجاب نیز با استفاده از انواع و اقسام شگردهای تبلیغاتی فضای ذهنی و روانی جامعه را ناامن کرده و راهبرد اختلاف و تشتت اجتماعی و بیاعتمادی مردم نسبت به یکدیگر و نیز حاکمیت را پیش ببرند، بنابراین در چنین فضایی برای مقابله با دسیسه کشف حجاب بهعنوان حرام شرعی و سیاسی باید به صورت برنامهریزی شده و قاعدهمند عمل کرد و خبر منتشرشده روزهای قبل در مورد تذکر به برخی مسئولان نیز در همین راستا بوده است: «دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم، کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.» ۱۴۰۲/۰۱/۱۵